fredag 17 september 2010

100 år sen....

Nu känns det som det var 100 år sen jag bloggade här, men nu eftersom skolan är färdig och jag har en officiell examen, måste jag ta mig i kragen och blogga om barnen igen. Vi har nyss kommit tillbaka från en resa till Sverige, gick bra, men många pratade inte Svenska med barnen vilket vi hade hoppats på....

Måste göra ett bättre jobb själv med att prata Svenska hemma med barnen annars kommer dom aldrig att lära sig.

Freja försöker vi "potty train", lite jobbigt eftersom hon vet när hon ska kissa eller bajja, men vill inte säga något förrän det är försent.

Björn drar på i 110 knyck hela tiden, morgon till kväll, och han älskar att reta sin lillasyster, samt fråga 1000 frågor till oss, vilket är bra

1 kommentar:

anna sa...

jag var ju inte med er hela tiden så jag vet inte vilka som vägrade att pratade svenska med barnen men jag är säker på att de bara menade väl och kände att det var viktigare att barnen förstod dem än att de skulle stå som små frågetecken och känna att allt och alla bara var främmande eller främlingar för dem. Sen dessutom kan man inte lära sig ett nytt språk på bara två veckor, man kan bara få en känsla över kulturen och språket så att man blir inspirerad till att lära sig. Björn tyckte det var jätte kul att lära sig nya ord med mig när vi gjorde det till en rolig lek. Men det gäller att öva varje dag pappa nicke för han glömde orden lika snabbt som han lärde sig dem... Och ha kul medan ni leker svenska så du inte gör misstaget att bara använda svenska i allvarliga sammanhang. Men det tycker jag inte du gör. Tur att svenska inte låter lika elakt och strängt som polska. På mina resor till polen kände jag mig alltid utanför för ingen kunde varken svenska eller eng förutom pappa, som alltid var upptagen med att prata polska. Så där satt jag omgiven av min familj som öppnade upp sig o berättade om sina liv och jag förstod inte nån av dem. Hade någon översatt allt åt mig så hade jag ju för tusan kunnat knäcka koden tillslut å börja känna igen en massa ord. Så jag hoppss verkligen att du övar med barne varje dag och förklara på eng vad allt du säger betyder och be barnen att upprepa ord själva annars kommer de förstå språket men vägra prata eller använfa det. Lycka till... Alla vi här ville att ni skulle ha en sån bra resa som möjligt och vi saknar er.